MARTINREDA

Sveriges roligaste inredningsblogg! Design, inredning, möbler och trender

Nyhetsbrev – Hiss eller Diss?

2 kommentarer

Jag ser att det har ramlat in en väldans massa nya läsare och följare både här och där. Ni kanske undrar vad det här är för ställe. Det är ju en ytterst relevant fråga. Jag har nog inget riktigt bra svar till er som undrar. Det är ju i grund och botten en inredningsblogg och på sådana ska det visas bilder. Ibland bryr jag mig inte om det. Idag är en sådan dag.

Idag ska vi prata lite om nyhetsbrev. Som man får på mailen.

Först tror jag att vi ska bena ut vad ett nyhetsbrev är. Det är ett brev med nyheter. Man får tillgång till nyhetsbreven genom att antingen signa upp sig på diverse sidor eller genom att vara känd. Är man känd har man inget val. Då får man massvis med nyhetsbrev. Vare sig man vill det eller inte.

Nyhetsbreven talar om för mottagaren vad som är nytt. Det ligger liksom lite i själva namnet. Jag öppnar nyhetsbrev fortare och med större iver än vad heroinisterna på plattan gör med en ny förpackning folie. Till skillnad mot dem så blir jag besviken ungefär 99 fall av 100. Detta beror på att alla nyheter ser likadana ut.

Det började som ett jävla monsunregn i december. Alla skulle önska god jul genom ett nyhetsbrev och lyckönskningarna skedde genom en bifogad bild på ljusstake/vas/karaff/stol/soffa/younameit. Trevligt, tänkte jag, men är inte detta samma ljusstake/vas/karaff/stol/soffa/younameit som jag fick i förra nyhetsbrevet med höstnyheter? Well well jag är inte den som är den som är den som är långsint så jag mailade artigt tillbaka och önskade 424 olika företag och pr-byråer en riktigt god jul. Det tog lite tid och det hann bli en märkbart dålig stämning på hemmafronten i och med avsaknad av diverse julklappsinköp. Men det var ju för en god sak.

Lite ledighet kom emellan, det firades både god jul och gott nytt år och sen hände det igen. Ungefär, jag har inte räknat exakt, 424 nya nyhetsbrev ligger och väntar i inkorgen. Spännande! Vad kan det vara? Jo, det är ju alla pressreleaser och nyhetsbrev inför Formex, Möbelmässan, Maison Objet, Milano samt  Fan och hans Mostermässan. Det här ska bli kul, sa han med en stor entusiasm i rösten….

Vet ni vad jag hittade. Jag hittade nyheter om EXAKT samma ljusstake/vas/karaff/stol/soffa/younameit som jag fick i december och i oktober. Pirret i magen inför stundande Formex och kommande möbelmässa vet inga gränser…. Det känns som hela jag är en överdos av samarin i ett pyttelitet glas.

Någon form av kollektiv diss utdelas härmed till den ständiga idétorka som diverse företag uttrycker via så kallade nyhetsbrev. Skärpning! Det finns ett gäng dedikerade bloggare som inte trycker ctrl+c och ctrl+ v från era nyhetsbrev eller mynewsdesk till varenda bloggpost. Gör nyheter för dem! Gör något riktigt. Gör något som är nytt. Gör något som berör och framförallt, skicka inga god jul-önskningar.

/m

 

 

 

 

Författare: MARTINREDA

Make, möbel- och tapetnörd. Älskar sociala medier och mina barn. Personligare och mer sansade sidor av mig finns på Instagram @martinwendelbo Följ det som passar dig, kärleken till livets goda är den gemensamma nämnaren i alla flöden. Jag jobbar gärna som Social Media Manager. Är du företagare är du välkommen att höra av dig. martin.wendelbo@gmail.com 0702938090 Gillar du tapeter kan du kolla min tapetblogg här tapetmartin.se

2 tankar om “Nyhetsbrev – Hiss eller Diss?

  1. Diss, diss, diss! Det här inlägget borde du skicka till alla dem som sänt dig nyhetsbrev! Dessutom borde det publiceras i alla tidningar. Nyhetsbrev är enligt min mening att jämställa med spam (enstaka undantag finns förstås). Varje gång jag går in o läser e-posten börjar jag med att radera sådana, utan att ens öppna dem. Jovisst använder jag spamfilter men många företag lyckas tyvärr ta sig igenom det.

    Gilla

  2. Tur för mig att du har bildfria dagar, din text roar mig.

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.