MARTINREDA

Sveriges roligaste inredningsblogg! Design, inredning, möbler och trender

Interaktion på sociala medier – Ett måste

1 kommentar

Det är snart dags för två nya föreläsningar med min intensivkurs i sociala medier – #socialmediacrashcourse. Det är precis som det låter. En allmänbildande kurs för alla som vill lära sig mer och veta allt om hur man lyckas på sociala medier. Kursen passar ALLA! Från glad amatör till fullblodsproffs. En av de saker jag tar upp i kursen är vikten av interaktion och hur man skapar den. Som av en händelse snubblade jag på ett par intressanta exempel häromdagen. Jag tänkte vi skulle kolla lite på det.

 

En av Sveriges största inredningstidningar, Elle Decoration, har idag 70522 följare på sin Facebooksida.  Jämför gärna den siffran med den tryckta tidningens antal ex (21100) och antalet prenumeranter därav (13966). Alltså mer än 70000 människor har gjort ett aktivt val genom att trycka på följ/gilla-knappen på Facebook. En enormt stor plattform man kan dra nytta av. Något man kan använda för att bygga lojalitet och förtroende med. Men hur ser det ut då? Jo såhär:

Ok, vi tar det igen. Av 70522 följare så har alltså 9, respektive 2 och 2 personer (inte samma) valt att gilla inläggen. Alltså snudd på negativ procent likeability. Någon webredaktör borde sitta lite halvlöst på sin stol. Dessutom har ingen har interagerat. INGEN.

Varför är det så?

Det finns väl många olika anledningar kan jag tänka mig. Till exempel att folk överlag är trötta på captions som ”De 7 snyggaste porslinskatterna”, ”De 3 bästa sätten att snabbt styla grovköket” och ”De 5  hetaste trenderna med toaborstar”. Vi gick på det 2012. Nu struntar vi i det.

Sen är det lite det estetiska. Om man följer ett inredningsmagasin med fokus på inspiration blir man kanske inte direkt supersugen att klicka gilla om man ser ett collage som Ray Charles har svängt ihop.

Men det absolut viktigaste och det som siffrorna ovan (antalet prenumeranter vs antalet följare) skvallrar om är lojaliteten. Elle Decoration har växt snabbt, för snabbt, på de sociala medierna och därmed tappat sina lojala följare. Den etablerade stammen. Kärngruppen kring vilka du bygger din verksamhet och kommunikation med.

Elle bjuder inte in till dialog, de skapar inga förutsättningar för att möta sin tribe av inredningsintresserade och inspirationstörstande följare. Flödet blir statiskt och därmed i stort sett meningslöst. Nu fyller man sin feed för att fylla den. Inte för att lyfta verksamheten. Dessutom gör man det tillsynes ganska oplanerat och ostrategiskt rent tidsmässigt. Tragiskt.

Det finns fler inredningstidningar såklart. Även om jag är partisk i just detta ärendet och det har några år på nacken så syns en viss skillnad.

Residence har en tredjedel av Elle Decorations följare men bevisligen en mycket mer lojal och engagerad följarskara. De har byggt upp sin stam sakta men säkert och bjuder in till dialog och interaktion med den enkla men ack så effektiva frågan ”Vad tycker du?”

Varför ska vi ha interaktion och hur skapar man den då?

En högre interaktionsgrad höjer exponeringen och reachen av ditt inlägg. Du får mer valuta för din insats helt enkelt. Du kommer att växa. Organiskt.

Hur du skapar den är högst avhängigt på dina följare. Vad gillar de? Vad brinner de för? Vad kittlar och vad provocerar? Ta reda på det och låt magin hända!

Vill du har mer tips och lära dig precis ALLT så har jag två datum på min kurs #socialmediacrashcourse  tillgängliga.

Fredag 24/1 kl 16-18 – Jag bjuder på bubbel. Biljetter och info hittar du HÄR.

Söndag 26/1 kl 10-12 – Jag bjuder på kaffe. Biljetter och info hittar du HÄR.

Varmt välkommen!

/m

 

 

Författare: MARTINREDA

Make, möbel- och tapetnörd. Älskar sociala medier och mina barn. Personligare och mer sansade sidor av mig finns på Instagram @martinwendelbo Följ det som passar dig, kärleken till livets goda är den gemensamma nämnaren i alla flöden. Jag jobbar gärna som Social Media Manager. Är du företagare är du välkommen att höra av dig. martin.wendelbo@gmail.com 0702938090 Gillar du tapeter kan du kolla min tapetblogg här tapetmartin.se

En tanke på “Interaktion på sociala medier – Ett måste

  1. Ping: Hanna Wendelbo i Palmhuset – Samling

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.