MARTINREDA

Sveriges roligaste inredningsblogg! Design, inredning, möbler och trender

Best of Year Awards

Lämna en kommentar

Amen alltså på riktigt. Vi måste prata om det här. Det är något fundamentalt fel i systemet. I am a true design believer. För att vara nere med kidsen så skulle man kalla mig en delieber. Hela mitt liv kretsar runt design. Jag brinner för det, det påverkar mig, jag skriver om det, jag verkar i branschen och jag umgås med design 24/7. Jag är verkligen en av förespråkarna till att design lyfts och prisas men det måste finnas något form av stopp. En rimlig gräns. En rejäl fotnedsättning. Någon som säger tack det räcker. Jag kan vara någon.

Det fullkomligen vimlar av organisationer och företag med ekonomisk vinning som högsta syfte som instiftar design awards oftare än jag hinner säga ”prata inte med mat i munnen” till mina barn. Det som fångade mig senaste var Best of Year Awards.  Kort och gott går det ut på att @interiordesignmag  nominerar 1837583234623442 st designade föremål. Tro mig det finns inte så många designade föremål år 2017.  Ett av de föremålen är Mr T. Förlåt. Verkligen förlåt här Ola Giertz, men du får klä skott här.

Men Mr T är inte det bästa du gjort.

Ola Giertz Mr T Martinreda

För er som är tveksamma och undrande så är Mr T en pall. Den är nominerad till årets bästa pall. Är det fortfarande fler som är tveksamma och undrande? Jag är i alla fall.

Jag är ju som bekant inte den som är den och jag hatar att känna mig en konspirationsteoretiker à la Flashback men är inte den här formen av designpris precis samma betalda härva som Red Dot håller på med? Mr T  kommer nämligen från Materia som i sin tur ägs av Kinnarps som i sin tur är en flitig finansiär till  just Red Dot.

För om vi tittar på pallen så är det ingen award winning design precis. Det ser lite mer ut som något från hjälpmedelscentralen. Ni vet folk med reumatism som behöver überergonomiskt utformade korkskruvar för att öppna flaskan till fredagsmyset. De använder saker som ser ut såhär. För att öppna vin. Inte att sitta på.

Det finns ju en hel drös med pallar som är snyggare under 2017.  Torus Pony, Cassinas Swish,  och svenska Lilla Snåland som är gjord av spillbitar från Lilla Åland.  Det är award winning design.

 

/m

 

 

 

Författare: MARTINREDA

Make, möbel- och tapetnörd. Älskar sociala medier och mina barn. Personligare och mer sansade sidor av mig finns på Instagram @martinwendelbo Följ det som passar dig, kärleken till livets goda är den gemensamma nämnaren i alla flöden. Jag jobbar gärna som Social Media Manager. Är du företagare är du välkommen att höra av dig. martin.wendelbo@gmail.com 0702938090 Gillar du tapeter kan du kolla min tapetblogg här tapetmartin.se

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.